CLICK HERE!

CLICK HERE!
T-SHIRT SILKSCREEN PRINTING SERVICE

MEMIKIRKAN MASA DEPAN : CABARAN PALING HEBAT MASA KINI

Hari ni kebanyakkan rakan-rakan di UNITEN telah berjaya menamatkan tanggungjawab sebagai seorang pelajar. Aku plak? Insya-Allah hujung tahun ni giliran aku pulak untuk menamatkan zaman universiti aku dan seterusnya memasuki alam yang penuh pancaroba yang sentiasa menantikan kehadiran aku. Sebelum terlambat, aku nak ucapkan semoga berjaya kepada semua rakan-rakan yang bakal menghabiskan zaman universiti korang di UNITEN dalam masa terdekat ni. Harap-harap korang semua akan success apabila dah menempuh alam pekerjaan nanti.

Ok. Mukadimah dah setel. Skang ni apa yang aku cuba nak sampaikan ialah "Memikirkan masa depan adalah cabaran masa kini". Maksudnya, skarang kita akan habiskan zaman belajar di universiti, namun apa yang pasti, kita perlu set kan matlamat untuk masa depan kita supaya kita sentiasa on track dan tak bersepah-sepah nanti. Masa depan yang penuh dengan cabaran. Adakah anda mahu mendapatkan title Ir yang merupakan antara kejayaan tersohor seorang jurutera berbanding mendapatkan PHD atau stakat amik Master je? Apa yang susah nya adalah, bagaimana untuk memikirkan apa yang terbaik untuk masa depan kita. Itu merupakan cabaran pertama sejurus selepas kita menamatkan university life kita. Semuanya kadang2 bergantung pada minat, kejayaan tertinggi yang kita nak, impian, kebahagiaan, pengalaman dan pelbagai lagi. Aku tak rasa kita boleh dapat semua itu dalam hidup ni kalau kita tak sanggup untuk berdepan dengan cabaran semua itu. Tapi itulah masalah manusia. masalah aku....

Aku mahukan kejayaan seperti memperoleh gelaran Ir, mendapatkan MBA, ingin menjadi jurutera yang berjaya dalam business, memajukan syarikat keluarga aku sampai leh challenge Sime Darby. Tapi mampukah aku mendapat semua itu? kadang2 dengan keadaan CGPA aku yang sederhana buat aku terfikir mampukah aku hadapi semua itu. Perlukah aku mendapatkan kerja dengan consultant atau kerja dengan syarikat-syarikat besar cam Sime Darby ke ape ke untuk dapatkan pengalaman? Mana lebih bagus? Banyak orang kata yang terbaik untuk fresh graduate engineering is bekerja ngan consultant tapi aku layak ke ngan CGPA aku tu? Aku pening....

Aku juga nak kejar MBA pasal aku nak dual kan academic achievement aku tapi dengan CGPA yang tak seberapa tu mampukah aku mencapai apa yang aku nak seperti nak melanjutkan pelajaran dalam MBA? Boleh ke aku pursue MBA?? Masih ada peluangkah aku? Siap plan nak study oversea lagi. Aku memang nak study oversea tapi kadang-kadang bila aku rasa kurang yakin dengan kemampuan aku buatkan aku cube nak menafikan semua kemahuan aku itu.

Tapi Allah itu maha berkuasa, manusia hanya merancang dan yang menentukan hanya lah Dia. Mungkin aku harus berfikir begini...dalam hidup ni mungkin kita banyak merancang tapi tak semuanya flow bagus..mesti ada ke kiri, ke kanan, ke atas, ke bawah. So aku hanya berfikir yang aku perlu berani sahut semua cabaran yang mendatang, have faith in myself because if I dont then who else will? If I dont have confident then who else can give it to me?

THE MOST IMPORTANT IS...WE MUST HAVE FAITH IN OURSELVES. Dengan faith tu, walaupun cabaran banyak di masa depan, kita mampu cope dengan semua itu dan berusaha dengan gigih. Harus terima setiap ujian yang mendatang dan berdoa yang terbaik untuk diri sendiri dan orang tersayang.


IF WE WANT HAPPINESS...WE HAVE TO PURSUE IT...NO SHORTCUT



Apakata anda?

1 comments:

i'll pray for u as well..insyallah...kadang2,rezeki manusia ni lain2...btol cakap sayang, have faith in urself.

 
Related Posts with Thumbnails