CLICK HERE!

CLICK HERE!
T-SHIRT SILKSCREEN PRINTING SERVICE

AMAH

Kenapa orang gaji dipanggil AMAH??? Adakah sebab mereka memang PERAMAH??

Penggunaan amah dalam komuniti di Malaysia semakin popular kerana ramai rakyat Malaysia kini sibuk dengan urusan kerja seharian masing2 lebih-lebih lagi yang sudah bergelar suami mahupun isteri...yang pemalas buat kerja2 rumah pun ada je and end up amik amah untuk dijadikan pembersih rumah...so setel kerja betul tak? '-'

TETAPI.....beberapa perkara telah berlaku sebelum ini seperti kes amah didera dan sebagainya, liputannye sangat meluas dan pantas masuk ke negara-negara berkaitan yang menyediakan khidmat amah ni melalui media massa dan seterusnya menghukum rakyat negara ini sehingga timbulnya perasaan tidak puas hati dikalangan rakyat negara asal amah2 terbabit lebih-lebih lagi Indonesia. Ramai rakyat Indonesia yang membuat demonstrasi sehingga timbulnya operasi "SAPU MALAYSIA" akibat tidak puas hati kerana ramai amah2 yang bekerja di Malaysia ditindas dan didera.

MENGAPA semua perkara tersebut perlu terjadi? Mengapa masih terdapat segelintir rakyat Indonesia yang terus menghukum rakyat Malaysia? Semua rakyat Malaysia salahkah?

Post ini bukan bertujuan untuk membangkitkan kemarahan mama-mana pihak dan ianya adalah sekadar untuk dijadikan renungan untuk rakyat dikedua-dua negara.

Adakah rakyat Indonesia sudah lupa betapa banyaknya bantuan yang diberikan oleh Malaysia terutama apabila Indonesia diserang bencana dan malapetaka? Ketika isu "SAPU MALAYSIA" hangat diperkatakan satu ketika dahulu dan pada waktu yang sama bencana alam berlaku di Indonesia, dalam ketakutan dan demi sifat kemanusiaan, ramai rakyat Malaysia yang datang memberikan bantuan. Tetapi masih ada segelintir rakyat Indonesia yang masih menunjukkan keegoan dan memerli bantuan yang diberikan dan semuanya adalah kerana perselisihan faham yang berlaku ketika itu.

Isu ini cuba dikupas kembali oleh gua kerana gua baru sahaja terbaca mengenai kekejaman yang dilakukan oleh seorang amah Indonesia dari Bandung terhadap seorang bayi perempuan di Tanjung Malim. Sedarkah rakyat Indonesia akan perkara ini? Sila klik di sini untuk membaca artikel yang diperoleh daripada Berita Harian 28/11/09

Sebenarnya, kedua-dua pihak perlu memainkan peranan masing-masing dalam menghidupkan kembali suasana harmoni kedua-dua negara. Jangan hanya kerana setitik nila rosak susu sebelangan dan dalam setandan pisang tak kesemuanya busuk.

Oleh itu, sebelum menghukum mana-mana pihak secara membuta tuli tanpa memikirkan kesan dan peristiwa sebenar yang berlaku, kaji dan fikir-fikirkanlah terlebih dahulu.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails